Iнтерв'ю

REFITитизація просторів

DJ-пульт, модні біти, напівтемрява та кальянний дим — 29 липня майданчик арт-простору DIYA менш за все нагадувала класичну фотовиставку. Напередодні презентації фотопроекту Refit, який перевтілив молодих українських музикантів в кіногероїв, ми зустрілися з його організаторкою, Анною Шевченко, аби поговорити про симбіоз музики та кінематографу, маловідому спадщину Національної кіностудії Олександра Довженка та процес роботи над образами.

Refit

Про зародження проекту Refit

Спершу замислювався звичайний фотопроект — нам запропонували виставити свої роботи як продакшну. Це була партнерська співпраця з кіностудією: ми приносимо роздруковані фотографії, які в нас уже є, і виставляємо їх на території [студії] Довженка. Але потім ми запропонували зробити щось вагоміше, використовувати простір не як галерею, а як щось нове в Києві, куди люди можуть приходити з більшим зацікавленням, аніж якби вони відвідували якісь картинні галереї або фотовиставки, тому що зараз інтерес до таких заходів не дуже великий. Ми запропонували співпрацю з музикантами, тому що музична індустрія у нас якраз зараз на висоті. Це зараз ланка, скажімо так, навколо якої все обертається. Ми перетворили виконавців у героїв кінофільмів, оскільки працювали разом зі студією Довженка, і не зробити це, маючи таку величезну кінематографічну базу, було б якось дивно.

ONUKA

ONUKA

Фільм: «Градус чорного Місяця»
Героїня: Юлія

Фільм розповідає про дівчину-журналістку, яка піддається провокації друзів і пробирається у володіння вченого-самітника Доктора Гематоса в пошуку сенсації. Після приїзду дівчина розуміє, що діяльність доктора та його помічників більш ніж таємнича, в основі її лежить маніакальна ідея суцільно зцілення. Кордони «дозволеного» в його свідомості стерлися, а всі ті речі, що відбуваються в підвалах його будинку, для нього цілком логічні й обґрунтовані.

Фільм візуально гіпнотичний, за стилістикою та звуковим оформленням нагадує роботи Хічкока, також перегукується з «Малголланд-Драйв» Девіда Лінча. Це один із небагатьох фільмів, знятих в стилі арт-горор, і також перше українське фентезі.

The Maneken

THE MANEKEN

Фільм: «Під сузір’ям Близнюків»
Герой: Штучний інтелект «Сігом»

Фільм знятий за мотивами історії Ігоря Росоховатського «Гість». Історія розповідає про штучний інтелект, проект одного з дослідників, який вирвався в реальний світ. Після масових заворушень правоохоронні органи дійшли висновку, що в місті діє банда божевільних. Насправді ж — це проект «Сігом», який у «людському» обличчі вивчав Землю та її властивості. Незабаром, розуміючи справжню причину хаосу, вчений-творець штучного інтелекту виходить на контакт із ним. «Сігом» вже розуміє властивості планети краще за будь-кого та передбачає землетруси. Але оскільки його функція — досліджувати та вивчати, він вирушає на іншу планету і прощається зі своїм творцем. Обидва розуміють, що коли «Сігом» повернеться на Землю з новими знаннями, це покоління зміниться декількома новими.

Про робочий процес

На реалізацію проекту пішло два місяці. Спочатку ми розіслали всім, кого дуже хотіли бачити в проекті, листи і чекали на фідбек, а потім під кожного індивідуально підбирали фільм. Я переглянула купу стрічок. Виявляється, у нас реально є такий цікавий радянський андеграунд, арт-хаус пострадянського простору … Це насправді стало знахідкою. Я, наприклад, не знала, що є такі незвичайні стрічки за деякими культовими творами, зняті в Україні.

Робота над образами відбувалася більше на рівні відчуттів, ніж у вигляді аналізу — що резонувало до виконавця, те ми і пропонували. Описували коротко образ, про що фільм, у деяких випадках надсилали посилання на цю стрічку. Музиканти його підтверджували (що цікаво, всі прийняли фільми, які їм запропонували) і потім ми вже підбирали дизайнера, стиль одягу якого відповідає цьому персонажеві. Завдання було показати, як той чи інший виконавець, та чи інша особистість зіграв би цю роль, будучи в наш час і [залишаючись] самим собою. Тобто перевтілювати і робити з них якихось інших людей — ми перед собою це не ставили. А ось показати в їхній стилістиці, зберегти їхню індивідуальність — це було цікавим завданням.

Pianoбой

PIANOБОЙ

Фільм: «Напередодні прем’єри»
Герой: Андрій Лагутін

Фільм знятий за мотивами повісті Анатолія Алексіна «Дійові особи та виконавці» (рос. «Действующие лица и исполнители»). Історія про молодого режисера, який приїжджає працювати в дитячий театр і ставить спектакль про Ромео та Джульєтту, але з умовою, що виконуватиме головну чоловічу роль.

Знаючи про свою невиліковну хворобу, він продовжує шукати місце, де почуватиметься потрібним, і таким місцем стає цей театр: його усталений колектив, де кожен має своє власне ставлення до головного персонажа; його постановка, яку більше ніхто не взявся ставити для дитячої аудиторії; і його глядачі, яких Андрій розуміє по-своєму. Загалом стрічка не стільки про долю однієї людини, як про призначення людей в цілому — чи встигне кожен його втілити.

The Maneken

PUR:PUR

Фільм: «Поруч із вами»
Героїня: Льоля

Історія про дівчину, яка провалила вступ і вирішила працювати в пральні, щоб зробити світ чистішим. Її добрі та безкорисливі дії спочатку приносять радість: чи то доглядати за хлопцями у дворі, чи то вислуховувати історії літньої клієнтки про її театральну юність або ж надихати старого пенсіонера на реалізацію мрії — вступ до консерваторії.

Зрештою дівчина відчуває подяку від людей, на життя яких повпливала. Бачить як її запрошують на весілля друзі, яких вона познайомила, як важливо для літньої клієнтки бути вислуханою з історіями про її молодості, як дідусь досяг своєї мети та співає з її підтримкою. І, сидячи наодинці у свій день народження, героїня розуміє, що завдяки цим людям самотньою вона вже ніколи не буде.

Про підготовку до зйомки

Зйомки, як і фільми, всі були дуже різні. Найяскравіша підготовка — і дивно, що саме вона була найтривалішою і фізично найскладнішою, — була до зйомки із The Maneken. У нас була об’ємна декорація і, здавалося б, що створити купу з чогось — це нормальне завдання. Можна її накидати, і якщо вона впаде, то якраз природно виглядатиме. Виявилося абсолютно навпаки. Ми споруджували її чотири з половиною години, наскільки я пам’ятаю, і це було просто нестерпно. Але це й запам’яталося. Ми, коли відійшли, зрозуміли, що щось зробили для зйомки, скажімо так, провели стабільну підготовку. На щастя, студія дала нам ресурс, в якому ми могли крутитися, чимось оперувати, у нас був вільний доступ і до реквізиту, і до костюмів. Це величезна частина, яка нам допомогла в роботі.

Cepasa

CEPASA

Фільм: «Приятель небіжчика»
Герой: Анатолій

Незважаючи на те, що головний герой молодий, привабливий і в цілому володіє навичками, потрібними для його розвитку та зростання, він ніяк не може увійти в резонанс зі світом. Не витерпівши такого млявого існування, від нього, у пошуках яскравішого життя, йде дружина.

Фільм про особистісне зростання та прийняття відповідальності. У кінці стрічки герой сам починає дбати про людей, хоча на початку фільму піклуватися треба було про нього. Трансформація людини — головна ідея стрічки.

Alloise

ALLOISE

Фільм: «Перед іспитом»
Героїня: Таня

Фільм про ексцентричну молоду дівчину, яка перебуває перед вибором: піти за запропонованим життєвим шаблоном, або все ж знайти свою нішу та заповнити її тим і так, як хочеться.

Історія одного дня, який показав героїні, що для неї важливо і прийнятно, а що — ні. Картина сповнена яскравих думок і специфічного філософського ставлення до життя.

DVOE

DVOE

Фільм: «Камінна душа»
Герої: Дмитро та Маруся

В основі стрічки — однойменна повість Гната Хоткевича. Події відбуваються на Гуцульщині у ХІХ ст. та розповідають про життя опришків. Основу стрічки становить трагічна оповідь про місцевого ватажка Дмитра.

Це історія про темперамент. Молодий хлопець із позитивного персонажа перевтілюється в негативний, а закохана в нього жінка бачить в ньому  все більше тваринного, ніж людського.

Про відбір кінострічок для проекту

 Ми не брали культові стрічки, від цього відмовилися, напевно, в момент, коли знайшли фільм «Важко бути богом», який теж тут знімався. З’явилася ідея взяти не відомі стрічки, а щось більш андеграундне. Можливо, когось ця фотографія, історія, або сюжет приверне до перегляду цього фільму, тому що деякі стрічки досить маловідомі. Ми не відновлювали сцени з фільмів, теж від цього відмовилися, тому що хотілося показати щось нове, більш замислувате, аніж просто вибудувати декорацію з кіно і відновити її з іншим актором.

Refit

Цікава картина була в ONUKA. Це був арт-горор, як указувалося в описі фільму. Він був цікавий тим, що контрастував на тлі всього переглянутого матеріалу. Це пізній фільм, початок 90-х років, за стилістикою нетиповий для українського кіно. Це не фільм жахів, а швидше психологічна драма. Але тим не менше він дуже стильний і там прикольні навіть другорядні персонажі: вони мінімалістичні, позбавлені шорсткості, яка є типовою для стрічок того часу, якоїсь такої чорнушності. Він інший, тому ми і запропонували ONUKA, тому що вона теж свого роду унікальна серед українських артистів. Ще дуже приємно було почути відгук від Alloise, що фільм їй зрезонував. Ми його дивилися прямо під час гриму. Стрічка дійсно офігенна — називається «Перед іспитом». Щоб зрозуміти, фільм треба повністю переглянути, тому що він наповнений глибокими цитатами. І це не сумні думки кудись в небуття — вони реально дуже цікаві. Над ними можна роздумувати, вони тебе якось бадьорять, розбурхують.

Погляд із середини

Під час зйомок Павло Ленченко (Cepasa) розповів про враження від свого фільму («Приятель небіжчика») та про власні кінематографічні вподобання.

Фільм знято в жанрі детективу… Як ти ставишся до детективів? Вони тобі подобаютьсяі?

П.Л.: Так, бо в мене загалом логічне й математичне мислення. Я дуже люблю розгадувати загадки. І чим дужче мене заінтригують, тим цікавіше. Так само чим складніша задача, тим цікавіше за неї взятись.

Як тобі фільм?

П.Л.: Це чудовий фільм про розвиток людини, розвиток особистості, що, власне кажучи, мені до душі. Адже моє кредо по життю, так би мовити, — постійний саморозвиток. І я завжди дуже радію, коли люди, які не могли проявити себе в чомусь, нарешті знаходять справу, завдяки якій у них все стає на свої місця.

Чи можеш порівняти своє життя з кінострічкою? Героєм якого фільму ти б тоді був?

П.Л.: Я стовідсотково був би героєм фільму, пов’язаного  з музикою. Не знаю, але мені здається, що моє життя не схоже на звичайну кінострічку, це винятково музична історія. Проте саме собою музичне життя цікаве й саме про нього можна знімати фільм в особливому жанрі.

Cepasa

Про майбутнє проекту

Я відчуваю великий запит у людей якось більш творчо проявляти себе, хоча не у всіх є можливість, не всі могли це спробувати, тією чи іншою мірою. Хотілося б зробити акцент на тому, що в арт-простір можна прийти і там щораз спробувати щось нове: записати сет, помалювати, — і щоб це було не в форматі майстер-класів, навчань або лекцій, а в розслабленому невимушеному варіанті. Зараз ми шукаємо нову локацію, нових партнерів: переїжджаємо, і в майбутньому хочемо проводити подібні заходи регулярно, але вже з творчою складовою.

Повний фотозвіт із події — у нашій галереї:

Refit Opening

Із Cepasa спілкувалася Оксана Шкарупа
Фото: Катя Міщенко. У статті використані світлини, надані командою Refit.

  • 7
  •  
  •  
  •  
  •  
Коментарі (0)

Відповісти

Ваш email не буде розголошено. Обов'язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.