Iнтерв'ю

Роман Заяць: «“Різдвяне радіо” – це гіперемоційна радіостанція»

Наприкінці грудня у всіх з’являється якесь таке неймовірне передчуття свята. Воно витає у повітрі разом з ароматом мандаринок та хвої, а ще передається радіохвилями. Про місію та концепцію «Різдвяного радіо» нам розповів його засновник Роман Заяць, керівник MJoy Multimedia.

Як зародилась ідея «Різдвяного радіо»?

На ринку радіо ми працюємо достатньо давно, у мене досвід роботи на радіо з 1998 року, зокрема досвід власної радіостанції «РадіоМан» (Львів) з 2003 по 2009 рік. Нас дуже турбувало те, що в період різдвяно-новорічних свят, коли люди максимально відкриті, очікують на добрі й теплі речі, наші радіостанції не підхоплюють цей настрій. Вони здійснюють перехід на різдвяно-новорічний формат буквально перед самими святами, розглядають це в контексті Нового року, а не Різдва. У цей же час вся західна радіофонія «нагнітає», у хорошому розумінні цього слова, очікування свята. Оце очікування деколи є набагато цікавішим за саме свято. Ми, власне, хотіли представити й показати період, коли можна створити хорошу атмосферу в офісах, ресторанах, кафе, готелях, коли можна надіслати комусь поштову листівку. З цією метою і було створено «Різдвяне радіо». На ринку була ніша, не було жодної радіостанції, яка би комплексно підходила до різдвяно-новорічних свят. Ще одним поштовхом до створення було те, що з 2009 року ми були в пошуку різних напрямків онлайн-радіомовлення. І один із напрямків, який ми для себе відкрили, – це сезонне радіо, яке з’являється лише в певний період часу й потім зникає. Новорічно-різдвяний період – це ідеальний варіант, щоб запустити таке радіо.

Розкажіть, чим особливий цьогорічний сезон, яка його концепція?

Загалом у нас є таке правило: кожен сезон має свою концепцію. Торік у зв’язку з подіями в країні «Різдвяне радіо» було не на часі, ми це бачили зі статистики. Це зрозуміло, бо увага людей була прикута до іншого. Цього року ми вирішили, що якщо вже запускаємо «Різдвяне», то це буде радіо, яке нестиме надію. Це буде радіо, яке показуватиме історичні приклади примирень, які існували в періоди різних військових дій. Ми витягнули дуже багато різних архівних листівок часів Першої світової війни, коли були знакові військові примирення в 1914–1917 роках. Ми спробували ці вінтажні листівки озвучити в ефірі. Також іншими листівками показали, як святкували Різдво дисиденти в період, коли це було заборонено. Ми спробували показати в ефірі як можна святкувати, не зважаючи на складні обставини в країні та особисті обставини в людей. А ще, цього сезону в нас спільні ефіри з Радіо Аристократи. Простіше – є ряд програм, які йду одночасно і на «Різдвяному» і на «Аристократах». Такі як: «Різдвяна Класика»,  «За кадром», «Різдвяні читання», «Старі поштівки» …


Як формується плей-лист?

Це складна професійна річ. У команді зібралися музичні редактори, які мають досвід роботи на класичних радіостанціях, тому ми знаємо, як можна відібрати контент, щоб «потрапити в яблучко» очікувань аудиторії. Перед кожним сезоном ми проводимо музичні дослідження, прослуховуємо велику кількість пісень, і залежно від концепції сезону ті чи інші потрапляють в ротацію. Відповідно, якщо цього сезону в нас вінтажний стиль, ми витягли з наших архівів дуже багато ретро-пісень, джазових стандартів 40–50-х, незаслужено забутих мелодій, які творять дуже хороший настрій. Цього сезону в нас також багато пісень про перемир’я, які звучать у парі з нашими військовими листівками.

Який приблизно відсоток українських пісень та виконавців звучить на «Різдвяному»?

Одна з особливостей нашої музичної добірки: до Нового року ми граємо в стилі прозахідного Різдва, після Нового року – в основному колядки, потім щедрівки. Тому українські пісні з’являються в ротації все більше і більше після Андрія (13 грудня), коли за обрядами можна починати колядувати. Після Нового року їх буде дуже багато. На Святий вечір протягом кількох годин поспіль звучить тільки українська музика. Радіо дуже швидко реагує на потреби слухача. Якщо ми бачимо, що рейтинг іде вгору, ми нагромаджуємо музику такого плану.

Як може молодий український гурт потрапити до вас у ротацію? Чи відкрили якісь нові імена в українській музиці?

Все дуже просто. Потрібно надіслати нам свою пісню. І якщо вона проходить всі наші концептуальні відбори, фокус-групи, то вона одразу потрапляє в ротацію.

Є дуже багато речей, які вперше потрапляють на «Різдвяне», а пізніше їхні виконавці з’являються вже в українському музичному бізнесі.

Наскільки виходить дотримуватися авторського права під час роботи з онлайн-радіо?

Ми притримуємось концепції, що за використання музики в ефірі треба платити. Ми купуємо всі речі, які використовуємо в нашому аудіо- і відеопродакшні. І онлайн-радіо не виняток, якщо fm-радіо платить, онлан-радіо теж повинно платити. Майже на всю музику, яка звучить в ефірі, ми або маємо авторське право, або узгоджуємо це з виконавцем.



Де слухають «Різдвяне радіо»? У яких регіонах найбільша аудиторія?

Те, що ми локально розташовані у Львові, зовсім не означає, що львів’яни слухають нас найбільше. На першій позиції Київ, а Львів – деколи друга-третя. Два роки тому достатньо хороша статистика в нас була на Сході. Неймовірно дивувало, що нас прекрасно слухали в Харкові. Можливо, через те що там була затребуваність на такий настрій.

80 % наших слухачів з України, 20 % нас слухають за кордоном. Можна спрогнозувати, що це люди, які мають стосунок до України. Аудиторія з кожним роком зростає. Показовим є те, що в нас кілька разів на сезон зривається сервер. Тоді ми беремо потужніший сервер із ширшим каналом, але це єдиний період, коли ми раді, що в нас «падає» сервер.

Чи є якийсь фідбек від аудиторії? Як ви на нього реагуєте?

Коментарів дуже багато. Деякі коментарі публічні, їх можна переглянути на сайті. Дуже багато листів приходять безпосередньо на нашу ефірну адресу. Зазвичай це позитивні відгуки, іноді побажання дати трохи більше тих чи інших пісень до ефіру. Майже кожному ми відписуємо. Завдання редакції – не залишити в цей різдвяно-новорічний період жодного листа без відповіді.

Скільки людей є в редакції, що ви встигаєте всім відписати?

Насправді для того, аби відповісти на листи, достатньо двох-трьох людей. Я й сам іноді відповідаю на листи, що стосуються музичного наповнення чи концепції. А загалом над «Різдвяним радіо» працює до 10 людей.

Наскільки ваш проект можна назвати комерційним?

На 100 % цей проект не є комерційним. Ми пробували за шість сезонів його існування повернути частину затрат, тому завжди виставляємо пропозицію для рекламодавців. У нас може бути розміщена реклама, але за умови, що вона відповідатиме тому настрою та буде апробована нашим колективом. І кожного року тієї реклами дуже мало, це не є монетизація. У нас звучить багато благодійної реклами, яку ми ставимо безкоштовно. Були заклики від слухачів поставити на сайті кнопку «Підтримай радіо», але ми навіть цього робити не хочемо. «Різдвяне радіо» – це наш подарунок аудиторії. Хоче кафе чи колба в Карпатах створити відповідний настрій – будь ласка, вмикайте!



Чи були якісь курйозні ситуації в редакції за шість сезонів існування «Різдвяного»?

У нас щороку якісь кумедні ситуації трапляються. До нас приходить багато гостей, які колядують в ефірі. Одного разу гурт «КораЛЛі» з Івано-Франківська прийшли до нас з трембітами, які не влазили в студію. Тож ми мали виходити в коридор, аби там розкластися і записати шматок ефіру.

Через те, що в нас багато гостей, часто трапляються не те щоб веселі, а швидше  зворушливі історії, коли кожен розказує спогади з дитинства, свої особливі різдвяні історії. Дуже часто звучать одкровення в ефірі.

На завершення, кілька побажань від «Різдвяного радіо» читачам MuzМапи напередодні Нового року та Різдва.

Не таємниця, що кожна радіостанція – це емоційне медіа. «Різдвяне радіо» – це гіперемоційна радіостанція. Ми б хотіли, щоб на тих емоціях і на тому позитиві, який зарядить наших слухачів до свят, вони могли якнайдовше протриматися. Щоб люди в цей період, натхненні якимось прикладом, який вони почують, могли створити кілька добрих справ. Щоб вони подумками були із вояками на Сході, могли одразу з плеєра надіслати їм листівку чи зробити добровільну пожертву для них. Ми хочемо, щоб наше радіо спонукало нас усіх трошки змінити себе на свята, зробити якусь несподівану добру річ.

  • 47
  •  
  •  
  •  
  •  
Коментарі (0)

Відповісти

Ваш email не буде розголошено. Обов'язкові поля позначені *

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.